Natto to inna nazwa tradycyjnego, japońskiego produktu, jakim jest sfermentowana soja. Przypisuje się jej właściwości pomagające przy odchudzaniu oraz oczyszczające organizm i wspierające zapobieganiu zaparciom. Ponadto, natto obniża ciśnienie i poziom cholesterolu. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Jak powstaje natto?

Natto powstaje w procesie dodania do niemodyfikowanej genetycznie soi, która jest gotowana przez wiele godzin, bakterii Bacillus Subtilis Natto. W trakcie fermentacji powstaje enzym nattokinaza, który posiada zdolności rozrzedzania krwi i zapobiega powstawaniu zakrzepów. Co ważne, natto jest lepiej przyswajalna niż zwykła soja i stanowi lepsze źródło fitohormonów od tofu i ziaren soi. Zawiera także witaminy K2, która razem z witaminą D3 i wapniem zapobiega utracie gęstości kości, chroniąc przed osteoporozą.

Wartości odżywcze natto

Wartości odżywcze natto zdecydowanie wynagradzają jej kleisty wygląd i fermentujący zapach, który z upływem czasu i na skutek dojrzewania jest coraz bardziej intensywny. Natto jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów. W 100 g natto znajduje się aż 15 g białka, niemal 8 g błonnika, 90 mg wapnia, 685 mg potasu i 349 mg fosforu, ponadto zawiera duże dawki żelaza, sodu, witamin: K, B i E. Witamina K typu K1 znajduje się w pokarmach roślinnych, a jej najlepszym źródłem są zielone warzywa, z kolei typu K2 - mięso i jego pochodne. Stanowi to istotną wiadomość dla wegan i wegetarian, ponieważ wprowadzenie  do codziennej diety fermentowanej soi jest doskonałym sposobem na utrzymanie prawidłowego poziomu tej witaminy w organizmie. Dla osób, które nie są w stanie wprowadzić z powodów wizualnych i zapachowych natto jako składnika zbilansowanej diety, istnieje alternatywa - dostępne są już suplementy z natto, które cechują się wysoką przyswajalnością.

Natto jako skuteczny probiotyk

Natto przez regulowanie flory bakteryjnej jelit stało się probiotykiem -  oczyszcza jelita z nadmiaru śluzów i złogów. Przez co  zapobiega zaparciom, a niejako w formie efektu ubocznego pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Z kolei proteiny zawarte w natto  w bezpieczny sposób obniżają poziom ciśnienia krwi. Włączenie do diety sfermentowanych ziaren soi oraz zmiana trybu życia na bardziej aktywny, może pozwolić na obniżenie nadciśnienia.

Sposoby serwowania natto

Rzadko kiedy natto przygotowywane jest w domach, dostępny jest gotowy do kupna. W Japonii natto podawane jest najczęściej jako składnik śniadania, któremu towarzyszy ryż lub ryba. Ponieważ ma śluzowatą, klejącą konsystencję oraz charakterystyczny smak i zapach, często podawana jest z dodatkowymi składnikami, jak jogurty, cebula czy musztarda. Natto jest gotowe do spożycia bezpośrednio z opakowania,  na zimno. Dodawane jest także do zup, makaronów, sałatki i surówki.

Kto powinien stosować suplementy z dodatkiem natto?

Wprowadzenie natto do jadłospisu albo  stosowanie sfermentowanej soi w formie suplementów diety pomaga  oczyścić jelita z nagromadzonych złogów, jest bogatym źródłem izoflawonów, przywraca odpowiednią mikroflorę i pomaga przy zaparciach przez poprawę przemianę materii. Natto w swoich właściwościach może zapobiegać zatruciu organizmu, którego przyczyną jest palenie papierosów czy spożywanie alkoholu.

Natto można zakupić w formie małych opakowań z hermetycznie zamkniętym produktem lub w formie wysuszonej, która pozbawiona jest śluzowatej konsystencji. Można podawać je z jogurtem w formie musli, jako składnik zup i sałatek. Najprościej natto można kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w sklepach z produktami ekologicznymi. Warto także wziąć pod uwagę suplementację natto, wtedy wygodna forma kapsułek pozwala na przyjmowanie odpowiednich wartości odżywczych bez potrzeby modyfikowania stosowanych przepisów.

Artykuł sponsorowany


Kontakt | Jak dodać gabinet? | Artykuły sponsorowane | Reklama

Copyright © 2014-2017 Estetycznie.pl