Najczęściej wybieraną substancją wspomagającą budowanie masy mięśniowej jest kreatyna, która powstaje w organizmie z glicyny, argininy i metioniny. Nie tylko dodaje energii, ale też zwiększa wytrzymałość w czasie treningu. Dwa najczęściej występujące rodzaje kreatyny to monohydrat oraz jabłczan kreatyny.

Jak wybrać odpowiednią kreatynę?

Kreatyna jest związkiem organicznym, zbudowanym z fragmentów białek, znajdującym się głównie w tkance mięśniowej. Jej rolą jest magazynowanie dużych ilości energii.  Nawadnia komórki mięśniowe i tworzy im lepsze środowisko do wzrostu, jednocześnie nie mając praktycznie żadnych skutków ubocznych. Pomimo, że kreatyna występuje naturalnie w organizmie ludzkim, dla osób trenujących jej ilość jest zbyt mała, aby mogła przełożyć się na lepsze osiągnięcia wytrzymałościowe i siłowe. Z tego powodu często jest podawana w formie suplementów. Decydując się na suplementację kreatyny, należy wybrać taką, która będzie skuteczna, dopasowana do potrzeb oraz żeby można było ją łączyć z odżywkami węglowodanowymi, które pozwalają w efektywny sposób dostarczyć kreatynę do mięśni.  Kreatynę można łączyć również z tauryną, która dobrze transportuje cząsteczki kreatyny. Jeśli jej zadaniem ma być budowanie masy mięśniowej, warto połączyć ją z BCAA.

Dlaczego warto stosować suplementację jabłczanem kreatyny?

Jabłczan kreatyny powstaje z prostego połączenia kreatyny i kwasu jabłkowego w proporcjach 1:3. Jest odpowiedni dla osób, którym zależy na poprawieniu wytrzymałości i siły, nie przybierając przy tym na wadze. Efektem spożywania jabłczanu kreatyny jest wzrost siły - jednak bez odczuwalnej retencji wody. Najczęściej po jabłczan kreatyny sięgają osoby, które uprawiają sporty wytrzymałościowe - jak bieganie czy piłka nożna. Niestety, należy wspomnieć też o minusie jabłczanu i jest nim jego wysoka cena.

Kiedy wybrać monohydrat?

Monohydrat to najprostsza  formą kreatyny, składająca się z cząsteczki wody i cząsteczki kreatyny, które połączone są w jedną molekułę. Stosowany jest nie tylko przez osoby początkujące w aktywności fizycznej oraz przez  profesjonalnych sportowców. Monohydraty przyspieszają rozrost tkanki mięśniowej, poprawiają wytrzymałość i siłę oraz wspierają potreningową regenerację. Wyrównując nadmierną kwasowość mięśni, monohydraty wykazują działanie antykataboliczne. Zatrzymują wodę w organizmie i pomagają w osiąganiu wymarzonej sylwetki w dość krótkim czasie od rozpoczęcia stosowania. Monohydrat dostępny jest w przystępnej cenie. Wśród jego minusów trzeba wymienić tendencję do wiązania cząsteczek wody w przestrzeniach międzykomórkowych, co  powoduje efekt "zalania się" wodą. Można tego uniknąć, stosując się do zaleceń producentów, by  przyjmować monohydrat z produktami zawierającymi cukry i żeby stanowiły rodzaj transportera kreatyny do komórek. Część osób stosujących monohydrat narzeka na  problemy żołądkowe po ich spożyciu.

Monohydrat czy jabłczan? Którą kreatynę wybrać?

Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, która forma kreatyny jest lepsza: jabłczan kreatyny czy monohydrat. Obie formy mają swoich zwolenników i przeciwników. Najlepiej dokonać decyzji przez wybranie najpierw tańszej formy - monohydratu. W przypadku niezadowalających efektów strata finansowa będzie zdecydowanie mniejsza. Może też być tak, że monohydrat będzie dobrze pracował z naszym organizmem i wtedy po prostu nie będzie potrzeby zakupu droższej kreatyny, w formie jabłczanu.  Jeśli stwierdzono wysoki poziom kwasów żołądkowych - trzeba od razu sięgnąć po jabłczan kreatyny, ponieważ monohydrat nie przeniknie do organizmu przez kwasy żołądkowe. W przypadku zauważenia dolegliwości żołądkowych warto odstawić monohydrat i sięgnąć po droższy, a pozbawiony skutków ubocznych jabłczan.

Artykuł sponsorowany


Kontakt | Jak dodać gabinet? | Artykuły sponsorowane | Reklama

Copyright © 2014-2017 Estetycznie.pl